Semigestructureerd interview vs. ongestructureerd interview

Wanneer je kwalitatief onderzoek uitvoert moet je van tevoren vaststellen wat jouw interviewstijl wordt. Want, wanneer je dit hebt gedaan kun je je pas goed voorbereiden op jouw interviews. Je moet jezelf afvragen wat het gene is dat je van de respondent te weten wil komen. Pas dan kun je een keuze maken. In de blog van vandaag leg ik de verschillen uit tussen een (semi)gestructureerd interview en een ongestructureerd interview.

Semigestructureerd interview

Het afnemen van een (semi)gestructureerd interview heeft als voornaamste doel antwoorden verzamelen op je onderzoeksvragen. Daarom stel je voor deze interviews een vragenlijst op, die je zo veel mogelijk in chronologische volgorde afwerkt. Je hebt deze vragenlijst immers geordend. Neem jouw onderzoeksvragen niet letterlijk over in jouw vragenlijst. In plaats daarvan moet je de onderzoeksvragen operationaliseren. Dit houdt in dat je een poging maakt om de onderzoeksvragen meetbaar te maken. Het is verstandig om en semigestructureerd interview te beginnen met vragen die respondent hoogstwaarschijnlijk eenvoudig kan beantwoorden. Gevoelige onderwerpen snijd je later in het interview aan, als je een vertrouwensband hebt opgebouwd met de respondent.

Ongestructureerd interview

Bij een ongestructureerd interview wil je dat de respondent vertelt waar hijzelf waarde aan hecht. Je stelt daarom geen vragenlijst, maar een topiclijst op. Op deze lijst staan de onderwerpen die je wilt behandelen. Voor mijn scriptie begon ik een ongestructureerd interview vaak met de vraag of de respondent iets over zichzelf wil vertellen. Dit helpt het gesprek op een natuurlijke manier op gang. Vervolgens is het de kunst om op de juiste momenten door te vragen of de respondent tactvol af te kappen. Een ongestructureerd interview heeft veel weg van een open gesprek. Echter, heb jij als interviewer de volledige controle. Door bijvoorbeeld op het juiste moment een gesloten vraag te stellen kan je de respondent een feit laten bevestigen. Door vervolgens met een open vraag naar de mening van de respondent te vragen kader je zijn antwoord van tevoren.

Heb je moeite met opstellen van een vragenlijst of topiclijst? Of kan je hulp gebruiken bij bijvoorbeeld je data-analyse? Klik dan op deze link. Hier lees je de vele voordelen van ScriptieAF!

Door: Mathijs Rem, marketingexpert en masterstudent Sociologie

Met mijn blogs help ik je met het schrijven van jouw scriptie! Ik geef je tips uit eigen ervaring en probeer je tijdens deze lastige periode een beetje te laten lachen.

Recent Posts