Het schrijven van een voorwoord

Het voorwoord is een van de onderdelen van je scriptie die je vaak pas op het eind schrijft. Hoewel het niet zo’n belangrijk onderdeel is als de conclusie, wil je toch dat het correct is. Daarom leggen we je in de blog van deze week uit wat er allemaal in het voorwoord moet staan.

De essentie van het voorwoord

In het voorwoord maakt de lezer voor het eerst kennis met jou, de onderzoeker. Het is daarom van belang dat je een goede eerste indruk maakt. Of het voorwoord goed geschreven is beïnvloedt namelijk de perceptie van de lezer. Een slecht geschreven voorwoord kan als resultaat hebben dat een lezer afhaakt. Daarnaast is het dé plek om jouw scriptie een persoonlijke tint te geven.

De inhoud

Ten eerste introduceer je jouw onderzoeksonderwerp aan de lezer. Als je een hbo-scriptie schrijft is het ook verstandig om te vertellen in opdracht van welk bedrijf je jouw scriptie schrijft. Het is aan te raden om te vertellen waarom je voor dit onderzoek hebt gekozen. Hierna vertel je welke ervaringen je hebt opgedaan als onderzoeker. Tot slot, is het voorwoord de plek om de mensen, die jou hebben ondersteund tijdens het schrijven van je scriptie, te bedanken. Denk hierbij aan je scriptiebegeleider vanuit je hogeschool of universiteit, je bedrijfsbegeleider en de respondenten. Bedank de persoon die je het meest hebt geholpen bij jouw scriptie als eerst.

Tone of voice

Omdat het voorwoord een persoonlijk stuk is, is gebruikelijk om het op informele wijze te schrijven. Het is een van de weinige plekken in je scriptie waar het is toegestaan om het woord ‘ik’ te gebruiken. Zorg er wel voor dat je niet gaat overdrijven met het informele taalgebruik. Want ook in dit hoofdstuk wil je een professionele indruk achterlaten. Je wilt immer serieus genomen worden als wetenschapper of als adviseur.

Is mijn voorwoord goed?

Niets werkt fijner dan een checklist. Schrijf je voorwoord echter niet alleen aan de hand van deze checklist. Het kan namelijk dat er in jouw scriptiehandleiding andere eisen worden gesteld.

  • Introductie onderzoeksonderwerp.
  • Ervaringen van de onderzoeker.
  • Dankwoord, geordend op relevantie.
  • Maximaal één A-4’tje.
  • Direct na het voorblad.
  • Informele tone of voice.
  • Afsluiten met voor- en achternaam, plaats en datum.

Heb jij moeite met het schrijven van je scriptie? Bij ScriptieAF helpen we jou met succes af te studeren! Klik hier voor de vele voordelen en onze scherpe tarieven.

Door: Mathijs Rem, marketingexpert en masterstudent Sociologie

Met mijn blogs help ik je met het schrijven van jouw scriptie! Ik geef je tips uit eigen ervaring en probeer je tijdens deze lastige periode een beetje te laten lachen.

Recent Posts