Het nawoord van je scriptie

Het is eindelijk zo ver. Je hebt jouw onderzoek uitgevoerd en je conclusie geschreven. Het enige wat je nu nog moet doen is de puntjes op de i zetten. Zo moet je zorgen dat je scriptie netjes is opgemaakt. Maar daarnaast is het nog veel belangrijker dat je alle verplichte onderdelen in je scriptie verwerkt. Een van de onderdelen die je niet moet vergeten is het nawoord. In de blog van deze week leg ik je uit wat er in het nawoord moet staan. Zo kan je je scriptie met een gerust hart inleveren.

De essentie

In de conclusie en de discussie heb je jouw onderzoeksresultaten en de impact hiervan omschreven. Dit is ook het laatste moment in je scriptie dat je ingaat op jouw onderzoeksonderwerp. In het nawoord reflecteer je namelijk alleen nog maar op jouw ontwikkeling als onderzoeker.

Inhoud nawoord

Het nawoord is niet langer dan één pagina, en wordt voor de literatuurlijst geplaatst. Zoals gezegd ga je in op de ontwikkeling die jij doormaakt als onderzoeker. Daarnaast kan je ook een dankwoord uitspreken. Wanneer je dit al in het voorwoord, of een apart hoofdstuk, hebt gedaan, kan je het achterwegen laten.

Tone of voice

Net zoals het voorwoord, schrijf je het nawoord in een informelere stijl dan de rest van je scriptie. Je gebruikt woorden als ‘ik’ en ‘wij’. Zorg daarnaast dat je secuur bent met de notitie van namen. Het komt onprofessioneel over wanneer je de ene keer wel, en de andere keer geen achternaam gebruikt.

Checklist

We maken het schrijven van het nawoord een stuk gemakkelijker door een handige checklist te geven. Wees wel voorzichtig. In je afstudeerhandleiding kunnen misschien aanvullende eisen gesteld worden. Raadpleeg deze dus altijd.

  • Maximaal één A-4’tje.
  • Informele maar professionele schrijfstijl.
  • Ontwikkeling als onderzoeker omschreven.
  • Dankwoord (optioneel).
  • Eindigen met naam en datum.

Heb jij moeite met het schrijven van je scriptie? Of met een onderdeel zoals redigeren of data-analyse? Klik dan op deze link en zie de vele voordelen van ScriptieAF!

Door: Mathijs Rem, marketingexpert en masterstudent Sociologie

Met mijn blogs help ik je met het schrijven van jouw scriptie! Ik geef je tips uit eigen ervaring en probeer je tijdens deze lastige periode een beetje te laten lachen.

Recent Posts