Vier tips voor een enquête in je scriptie

Veel studenten voeren kwantitatief onderzoek uit voor hun scriptie. Dit kan op verschillende manieren. Zo kan je secundaire onderzoeksgegevens analyseren, maar het meest komt de enquête voor. Deze vorm van onderzoek wordt in sommige gevallen ook gecombineerd met kwalitatief onderzoek. Om de gevonden onderzoeksresultaten te bevestigen door middel van triangulatie. Er zijn kortom vele mogelijkheden om deze onderzoeksmethode in te zetten. Daarom geef ik je in de blog van deze week een aantal tips, zodat jouw enquête een succes kan worden.

1. Bedenk goed wat je wil vragen

Een enquête kan je niet vormgeven gebaseerd op jouw gevoel. Je moet de juiste vragen stellen, en deze op de juiste manier formuleren. Het is belangrijk dat je jouw onderzoeksvragen niet te letterlijk overneemt. ‘In hoeverre bent u bereid om product X te kopen’ is geen goede vraag voor in een enquête. In plaats daarvan moet je de meest essentiële onderdelen uit jouw onderzoeksvraag operationaliseren. Dit houdt in dat je het meetbaar maakt.

2. Een goed begin is het halve werk

Zorg dat je een goede eerste indruk maakt bij de respondent. Doe dit door jouw enquête niet te lang te maken. De meeste mensen zitten nou eenmaal niet te wachten om een half uur over het invullen van een vragenlijst te doen. Daarnaast is het schrijven van een welkomsbericht belangrijk. Vertel hier iets over het onderzoek, geef instructies en vertel wat je van de respondent verwacht.

3. Formuleer je vragen goed

Het is van belang dat voor de respondent duidelijk is wat je van hem wil weten. Maar je moet de respondent niet teveel de gewenste richting in sturen. In de volgende vraag zie je duidelijk een oordeel, waar de respondent snel mee zal instemmen: ‘Vind je ook dat we minder plastic moeten gebruiken?’ Een manier om dit te voorkomen is door antwoordschalen toe te voegen. Ook kan je woorden als ‘niet’ en ‘wel’ wisselend inzetten. Hierdoor dwing je de respondent om goed te lezen, en kan je de interne validiteit achteraf meten.

Denk als een respondent

Als onderzoeker moet je je kunnen verplaatsen in de respondent. Hoewel jij helemaal bekend bent met alle onderwerpen binnen jouw scriptie, is de respondent dit niet. Vermijd daarom vaktermen zo veel mogelijk. Het is niet nodig om jouw enquête in Jip-en-Janneketaal te schrijven. Behandel jouw respondenten in plaats daarvan als intelligente leken.

Heb je moeite met het enquêteren? Of kan je hulp gebruiken bij je data-analyse of het redigeren van je scriptie?  Klik dan op deze link en zie de vele voordelen van ScriptieAF!

Door: Mathijs Rem, marketingexpert en premasterstudent Sociologie

Met mijn blogs help ik je met het schrijven van jouw scriptie! Ik geef je tips uit eigen ervaring en probeer je tijdens deze lastige periode een beetje te laten lachen.

Recent Posts